100 procent

Publicerat: mars 11, 2014 i Övning, Larm
Etiketter:, , , ,

Det är inte alla gånger man är 100 procentig men det var jag i februari. Vi lyckades bara med konststycket att få ett enda larm och det var jag med på. Larmet var ett automatlarm från skolan och det fanns ingen orsak till larmet.
I februari hade vi äran att få ha studiebesök från årskurs 1 det är alltid lika roligt med dom studiebesöken. På övningsidan har jag varit med om materialkännedom, objektskännedom och trafikolycka med sjukvård.
Det var vår månad i korthet. Nu kommer värmen och med den så kommer gräsbränderna så nu bör det bli svårare att var 100 procentig igen. På tal om värme så tänker jag på semester och sommar. I det förbundet som jag tillhör så får vi deltidare ingen semesterersättning och det gör väl inte saken lättare med eventuell rekrytering. Jag vet inte hur det ser ut på andra orter i Sverige men jag tycker att det är märkligt att man inte går på en procentsats på vad man tjänat under året.
För vi måste täcka för varandra hela sommaren så invånarna i vårt samhälle vet att dom får hjälp även under sommaren det tycker i alla fall jag är värt en ersättning istället för semester.

Nu är vi snart gjort halva mars så elda försiktigt så slipper ni förhoppningsvis träffa mig och mina kollegor.

kommentarer
  1. Håkan Olofsson skriver:

    Hej Tommy
    Vi har rätt till semester 25 dagar per år som alla andra arbetstagare.
    Vi har faktiskt också semesterersättning men den ligger inbakad i lönen.
    Det gör att vi tjänar mindre än vad vi tror.
    Vi diskuterar detta flitigt i Brandmännens riksförbund just nu och funderar över hur vi vill ha det framöver.
    Att kunna vara ledig en beredskapsvecka per år utan att förlora ekonomiskt skulle i alla fall jag uppskatta.

  2. tommysjostrand skriver:

    Ja det vore kanon. Nu känns det lite som om inte vi löser jouren åt varandra så får man inte vara ledig. Bra att ni jobbar på Håkan

Lämna en kommentar