Gamla tankesätt

Publicerat: februari 5, 2014 i Övning
Etiketter:, , , , ,

Att ändra på gamla tankesätt, Jag var iväg på HLR instruktörsutbildning och där delade jag med mig av det sättet som vi har börjat öva på våran station. Det handlar om att blanda in HLR och även sjukvård i andra övningar. Det kan t ex vara att man kör HLR ihop med den kalla rökdykningen eller vid trafikolycksövningar eller vid vattenlivräddning. Då får man en mer verklighetstrogen HLR eller sjukvårdsövning. Dom andra som var med på utbildningen var riktigt positiva till att utveckla sina egna övningar. Jag tror att man kan köra sjukvård tillsammans med sågövningar eller när vi övar taksäkring. Eftersom dom andra var så positiva så tror jag om att det handlar om att ändra gamla tankesätt för att få mer intressanta övningar och att vi får tänka till lite mer för det är så att ju mer man övar desto säkrare blir man och är man säker så känner man sig mindre osäker.

Januari har varit en månad i automatlarmens tecken. Vi har haft sju larm och samtliga har varit automatlarm. Själv fick jag äran att vara med på ett av dom sju.

Lämna en kommentar